Interactief leersysteem

 

Ik kwam naar aanleiding van de wensen van de school op het idee van een interactief leersysteem. Ik heb de eisen van de opdrachtgever vertaald naar een luxe magneetbord. Mijn ontwerp is gedrukt op vinyl (1,40 x 2,30 meter), daarachter is een ijzeren plaat geplaatst. Losse onderdelen kunnen door middel van magnetisch tape aan het bord worden bevestigd. De docenten kunnen samen met hun leerlingen ‘gedragsverwachtingen’ centraal stellen en bespreken.

Zoemende bijtjes
Ik heb een honingraat ontworpen waar verschillende bijen rondzoemen. In hun pootje dragen ze de kernwaarden van de school. In de honingcellen worden gedragsverwachtingen weergegeven. Er zijn ook losse honingcellen met gedragsverwachtingen die vallen onder de kernwaarden. Kinderen kunnen deze door het magnetische tape zelf aan het bord bevestigen. Ik heb ook aparte posters in dezelfde stijl gemaakt voor verschillende ruimtes in de school, zoals het toilet en de gymzaal.

Vrolijk
Door gebruik te maken van vrolijke kleuren en verschillende bijtjes worden de hoofdcategorieën duidelijk en kunnen de gedragsverwachtingen gekoppeld worden aan de juiste categorie. De herkenbare kleur en de zoemende bijtjes zorgen dat de leerlingen bij één oogopslag zullen weten wat er bedoeld wordt. Bij het ontwerp is rekening gehouden met wat kinderen van 4 tot 12 jaar leuk vinden.

Basisschool Op den Akker wilde graag vormgeving voor de nieuwe manier van ‘huisregels’. Zij besloten te gaan werken met ‘Positive Behaviour Support’. Om de kinderen op de basisschool op een positieve manier te kunnen benaderen, wilden ze graag een creatieve uiting die door de hele school teruggevonden kan worden. De vorm lag nog niet vast.
Tab 3 content goes here.